Skip to content

In-Petto

In-Petto (Rob Lubberhuizen)

http://www.in-petto.nl
https://www.facebook.com/inpetto.nijmegen/?fref=ts
https://www.instagram.com/in_petto_tegels/

1. Stel jezelf eventjes voor, wie ben je en wat doe je?
Ik ben Rob. Ik ben deze groothandel en winkel begonnen vanaf 1994. Aanvankelijk met tegels en nu dan ook aardewerk.

2. Waarom heb je ervoor gekozen een onderdeel te worden van Make My Day?
Eigenlijk om een jonger publiek te bereiken. Julie en Jan zijn natuurlijk van een andere generatie. Die zijn meer van deze tijd en het gebeuren nu. Wij zijn van een oudere generatie. Dan is het dus wel belangrijk om een jonger publiek te blijven aanspreken. Daarnaast sprak de conceptstore ons aan en het was een mooie manier om door een andere gezien te worden.

3. Hoe ben je gestart met het merk In petto?
In-Petto is in 1994 opgestart. We gingen in onze auto richting Spanje en daar bezochten we allerlei aardewerkfabrieken. In eerste instantie namen we het gewoon zelf met de auto mee terug en gaandeweg sloeg het hier in de winkel aan en zijn we steeds meer die kant op gegaan en hebben we contact gelegd met diversen fabrieken die voor ons het aardewerk konden maken. De sfeer en kleuren zijn sindsdien natuurlijk veranderd en uiteindelijk kwamen we in Portugal terecht. Vanaf toen zijn we onze lijn gaan opzetten. Door middel van de show-up beurs begon het allemaal te lopen en hebben winkeliers ons daar kunnen vinden.

4. Gebruiken jullie in het dagelijks leven ook veel van jullie eigen producten?
Ja alleen maar. Heel de kast staat vol. Ik gebruik het zelf ook, maar vaak grotere units waar ik de kasten mee vol heb staan. En met het tegelwerk heb ik het hele huis behangen.

5. Hebben jullie een favoriet in jullie assortiment zitten die je echt aanraadt aan klanten?
Ik ben zelf van het koken. Dan vind ik het wel stoer om een grote ovenschaal te gebruiken als je een aantal mensen te eten hebt. Je kunt het heel mooi combineren met wit servies. Wat kleur en stoerheid erin. Dus waar ik mijn kast mee vol heb staan zijn dan wel de ovenschalen.

6. Op de site staan dat jullie veel projecten doen, noem eens een project waar je heel trots op bent?
Dan ga ik voor Librije Hotels. Een oude vrouwengevangenis in Zwolle wat omgebouwd is tot een hotel. Van de oude cellen hebben ze kamers gemaakt. De eigenaren hebben toen aan ons gevraagd of wij de badkamers voor een gedeelte van tegels wilden voorzien. Dat vond ik zeker een eer. We kregen hier een andere status van en dit was een omslag in het merk In-Petto.

7. Jullie collecties veranderen twee keer per jaar, waar halen jullie de inspiratie vandaan voor zo’n nieuwe collectie?
Wij gaan zelf veel op pad. We bezoeken grote steden en daar kom je altijd weer nieuwe inspiratie tegen. Bij tegels en aardewerk is er op dit moment veel meer aan de hand dan vroeger. Vroeger bleef het jarenlang hetzelfde en nu gaat het veel meer mee met de mode. Het gaat allemaal veel sneller. Vandaar ook dat wij 2x per jaar de kleuren veranderen. Die inspiratie doe je op met reizen, kijken en zien. Persoonlijke voorkeur speelt natuurlijk ook een rol. Het moet ook aansluiten op elkaar er zit wel een verhaal in.

8. Hoe houdt je het vak uitdagend voor jezelf?
Dat is moeilijk in het tijdperk van sociale media en internet. De uitdaging is om iedere keer wel te blijven veranderen. Niet hetzelfde blijven is onze kracht. Als je iets doet wat een ander ook doet kopieer je eigenlijk. Wij presenteren echt onze eigen ideeën en smaak hier in de winkel, zodat mensen iedere keer weer getriggerd worden en ook weer terugkomen. We merken wel dat dat mensen inspireert. Je kunt het beetje vergelijken met jullie winkel. Dat houdt jezelf wel creatief.

9. Heb je nog dromen met het merk In Petto?
We zijn nu bezig met het bedenken van een lijn ernaast. Met de visie van in de toekomst als ermeer tijd is vind ik het wel interessant om andere dingen te doen wat betreft het aardewerk. Koken is nu ook echt wel een trend en dat blijft denk ik ook wel. Keuken en interieur het mag allemaal gezien worden. Vroeger ging alles achter kasten en tegenwoordig wordt het bijna tentoongesteld. Dat maakt het gezellig zo’n sfeer. Dus er is genoeg te ontwikkelen daarin. Of misschien een samenwerking aangaan met een heel bekende kok of ontwerper. Kun je samen brainstomen over ideeën en zijn naam eraan hangen. Zo kun je op die manier ook nog een groter publiek aanspreken.

10. Heb je toevallig nog tips met jonge ondernemers zoals Make My Day?
Altijd als we bij jullie het aardewerk komen leveren proef ik wel een beetje de sfeer die er hangt en dat doet me heel erg aan vroeger denken toen ik nog bij Charles op de Lange Hezelstraat werkte. Wat betreft de muziek en de type mensen die binnen komen. Veranderen is erg belangrijk in dit vak. Hou het nieuw voor de mensen die binnen komen. Wat ook een tip is je moet het heel dicht bij jezelf houden. Je moet niet heel snel heel groot willen worden, want dan verlies je ook snel je identiteit. Je moet je creativiteit op een kleinschalige, winstgevende manier opzetten. Op die manier te blijven continueren en daar sterk in blijven.

In-Petto biedt bij Make My Day een aantrekkelijk assortiment aan aardewerk, de verschillende serviezen worden handgemaakt in Portugal. Ideaal servies voor de eerste BBQ in de lente of voor een lange warme zomeravond.